Jak powiedział kiedyś amerykański wirtuoz skrzypiec i dyrygent
Yehudi Menuhin „Emocje i uczucia są najbardziej osobistymi, elementarnymi
i potężnymi siłami napędowymi człowieka.”
Dlatego też, chciałabym zaproponować Państwu propozycje zabaw, które będą wspierać rozwój emocjonalny Waszych dzieci, a Naszych Przedszkolaków.
Zabawy można będzie przeprowadzić we dwójkę lub w większym gronie uczestników. Podane przeze mnie zabawy umilą Państwu czas spędzany wspólnie z dziećmi, a przy okazji przełożą się na rozwój inteligencji emocjonalnej, zacieśniania więzi rodzinnych oraz budowaniu poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa. Zabawy są przeznaczone dla wszystkich przedszkolaków. Będą podzielone na 5 części. W każdej z nich będą zamieszczone zabawy wspierające rozwój inteligencji emocjonalnej.
Miłej zabawy! Joanna Pecht
Cz. 1. Dostrzeganie i poznawanie własnych emocji.
Nazywanie i odgadywanie nastrojów.
Potrzebne będą wizerunki twarzy prezentujące emocje. Można je bez problemu znaleźć w Internecie i wydrukować, ale myślę, że byłoby zdecydowanie lepiej rysować je razem z dzieckiem. Jest to, świetny wstęp do zabawy i zapoznania dziecka z nazwami emocji jak i ich charakterystycznym wyglądem (uniesione brwi, zmarszczone brwi, rozwarte usta itp.)
Kostka
Wspólnymi siłami wykonujemy przestrzenną kostkę, najlepiej by była trwała, np. z tektury. Na każdej ściance umieszczamy obrazek z twarzą przedstawiającą jakąś emocję. Uczestnik gry rzuca kostką i stara się nazwać emocję, która wypadło na kostce. Następnie uczestnik stara się przedstawić swoją postawą ciała powyższą emocję. Pozostali uczestniczy mogą zaprezentować swoją wersję, w jaki sposób oni by pokazali daną emocję.
Kalambury
Można wykorzystać kostkę lub wcześniej przygotowane karty z emocjami.
Uczestnik gry rzuca kostką lub losuje kartę, tak by inni uczestnicy gry nie widzieli co zostało wylosowane. Zadaniem gracza jest, poprzez postawę ciała, mimikę czy też gest, ale bez użycia słów pokazanie wylosowanej emocji. Zadaniem pozostałych graczy jest odgadnięcie pokazywanej emocji
Detektyw
W tej zabawie, spośród uczestników wybieramy detektywa. Pozostali uczestnicy są bohaterami pewnego wydarzenia. Osoba wybrana na detektywa musi zostać odesłany do innego pomieszczenia, by nie poznała zagadki, którą ma rozwikłać.
Pozostali uczestnicy wymyślają sobie jakąś sytuację, np. jedno dziecko bawi się w przedszkolu klockami, podchodzi do niego drugie dziecko, które burzy mu budowlę, a trzecie dziecko pociesza te płaczące, któremu zniszczono budowlę.
Po ustaleniu kolejności wydarzeń, wołamy „detektywa”. Jedna osoba informuje detektywa: „Detektywie. potrzebuję twojej pomocy. Te osoby coś przeżyły, ale nie wiem co. Musisz dotknąć każdą osobę by pokazała ci co przeżyła”. Uczestnicy gry, nie używają słów. Zadaniem detektywa jest ustalić kolejność przeżyć. Oczywiście, gdy bawimy się z młodszymi dziećmi detektyw może mieć również swojego pomocnika.
Polecam również grę w domino, którą można pobrać z poniższej strony internetowej https://drive.google.com/file/d/0BzD2URs2Hx4eSkFOT083dk1VMVU/view
Drukując powyższe karty podwójnie możemy zagrać z dziećmi w grę Memory
Polecam również karty pracy PWN dotyczące emocji
Jaka to mina?
http://files.wszpwn.com.pl/www/Aktualnosci/emocje/em_Part_2.pdf
Co robi Zuzia, kiedy do domu przychodzą goście?
http://files.wszpwn.com.pl/www/Aktualnosci/emocje/JO_emocje-4-latka_Part_2.pdf
Jaka to złość?
http://files.wszpwn.com.pl/www/Aktualnosci/emocje/JO_emocje-4-latka_Part_1.pdf
Opowiedz o swoim marzeniu
http://files.wszpwn.com.pl/www/Aktualnosci/emocje/em_Part_4.pdf
Jak zachowują się dzieci na obrazkach?
http://files.wszpwn.com.pl/www/Aktualnosci/emocje/em_Part_5.pdf
Joanna Pecht – terapeuta pedagogiczny